در حال حاضر شیوه زندگی پرمشغله باعث شده است که محل کار به خانه دوم بیشتر کارمندان تبدیل شود. بیشتر کارمندان به علت کمبود وقت بدون صرف صبحانه به محل کار می روند و در طول روز با خوردن چای و تنقلات سعی می کنند خود را سیر نگه دارند؛ غافل از این که این عادت اشتباه، استرس، خستگی مفرط و مشکل جسمی به همراه خواهد داشت. در این زمینه با برنامه ریزی مناسب می توان رژیم غذایی سالمی را در پیش گرفت.

تغذیه یکی از نکات کلیدی برای حفظ سلامت تمام افراد است، نتایج مطالعات سازمان WHO نشان می دهد که بیماری های غیر واگیر مانند چاقی، دیابت، بیماری های قلبی عروقی، سکته های قلبی، مغزی و انواع سرطان ها با تغذیه نامناسب، نداشتن تحرک و استرس ارتباط مستقیمی دارد.
کارمندان معمولا یک سوم روز خود را در محل کار سپری می کنند از این رو به دلیل نداشتن تحرک، وجود استرس و برنامه غذایی نامناسب در معرض خطر بروز این بیماری ها قرار دارند. طبق آمار سازمان WHO، پیش بینی می شود که در سال ۲۰۲۰، شیوع این بیماری ها ۵۷ درصد افزایش پیدا می کند؛ ۷۹درصد از مرگ و میرها در کشورهای در حال توسعه ناشی از همین عوامل است.
از این آمار مرگ و میرها، ۷۰ درصد بر اثر دیابت، ۷۱ درصد بر اثر سکته های قلبی، ۷۵ درصد نیز بر اثر سکته های مغزی است و ناتوانی و علایم ناشی از این بیماری ها به مرگ بیمار منجر می شود. علاوه بر این درمان این بیماری ها هزینه اقتصادی سنگینی بر فرد و جامعه تحمیل می کند.
البته کمبود ریز مغذی ها هم در بروز این بیماری ها نقش دارد. بر اساس آخرین آمارها کمبود ریز مغذی ها در جامعه ایرانی ۸۱ درصد پیش بینی شده است که رو به افزایش است. به همین دلیل است که تغذیه مناسب، تحرک و نداشتن استرس ۳ نکته کلیدی و با اهمیت است.
برای رفع مشکل تغذیه کارمندان پیشنهادهای زیادی شده که یکی از آن ها داشتن مشاوره تغذیه در محل کار است که هم نظارت روی برنامه تغذیه و اجرای مناسب آن داشته باشد و هم این که بتواند مشاوره فردی بدهد.

توصیه های غذایی
1 - توصیه جدی که متخصصان تغذیه به کارمندان می کنند این است که صبحانه را چه در محل کار چه در منزل کامل میل کنند. صبحانه حتما باید حاوی یک منبع عمده غلات شامل نان سبوس دار باشد.

2 - همچنین یک منبع تامین پروتئین در کنار آن مفید است. چون افراد گرسنگی طولانی مدت شب را داشته اند، از پروتئین زود هضم از جمله لبنیات شامل شیر، پنیر یا تخم مرغ یا کوکوی تهیه شده با سبزی و تخم مرغ استفاده کنند. می توان از پنیر، تخم مرغ و انواع سبزی ها در وعده صبحانه استفاده کرد.
 تخم مرغ منبع عالی و مفید پروتئین است. مصرف زرده تخم مرغ به افرادی که کلسترول بالا دارند چندان توصیه نمی شود با این حال آن ها هم می توانند هفته ای ۲ تا ۳ زرده مصرف کنند.

3 - برای جلوگیری از گرسنگی بعدی، میان وعده باید در نظر گرفت که مناسب ترین آن، میوه است. همچنین نوشیدن چای، ترجیحا سبز یا گیاهی مفید است و به حفظ هوشیاری فرد کمک می کند.
چای را همراه با خشکبار از جمله خرما، کشمش یا توت بنوشید البته با هر یک لیوان چای یک عدد خرما یا نیم قاشق غذاخوری خشکبار مصرف شود.

4 - مصرف مغزها از جمله گردو، بادام، فندوق، تخمه آفتابگردان یا کدو فقط باید به اندازه یک مشت باشد.

5 - در صورت لزوم حدود ۲ عدد بیسکویت سبوس دار استفاده شود.

6 - در مورد ناهار نیز باید گفت؛ بخشی از ناهار باید شامل غلات از جمله نان، برنج یا ماکارونی باشد. از جو می توان در انواع سوپ، آش یا حلیم استفاده کرد.

7 - همراه با غلات لازم است پروتئین از جمله گوشت نیز مصرف شود. گوشت را می توان به صورت خورشت با برنج مخلوط کرد و یا در صورت استفاده نکردن از گوشت، حبوبات را جایگزین آن کرد. به جای گوشت و حبوبات، مصرف پنیر به عنوان منبع پروتئین نیز مناسب است.

8 - سبزی باید به ۲ صورت در برنامه غذایی باشد. یکی به صورت پخته که صیفی جاتی مانند کدو، کلم، هویج، پیاز، لوبیا سبز و نخودسبز شامل آن می شود. کافی است به صورت پخته حداقل نیم لیوان چه در خورشت یا پلو گنجانده شود یا این که کنار غذا قرار گیرد. فلفل های دلمه ای رنگی به خصوص پخته، بهتر جذب بدن می شود.
سبزی دیگری که باید در برنامه غذایی وجود داشته باشد سبزی خام است که چه به صورت سبزی خوردن چه به صورت سالاد به اندازه یک لیوان باید در کنار غذا مصرف کرد. در صورت نبود سبزی یا سالاد، حداقل هنگام ناهار یک خیار و گوجه فرنگی مصرف کنید. درباره مصرف لبنیات از جمله ماست یا دوغ هم باید گفت که مصرف آن به اندازه یک پیاله یا یک فنجان کافی است.

9 - یکی از مهم ترین نوشیدنی ها که مایه حیات است و نباید نادیده گرفت، آب است. کارمندان باید همیشه یک لیوان آب کنار خود قرار دهند و هر ساعت مقداری از آن را مصرف کنند. تحرک نیز فراموش نشود. نباید بیش از ۱۰دقیقه در یک حالت ساکن قرار گرفت.
منبع : khorasannews.com