ویتامین خورها حتما بخوانند!!

سرک‌کشیدن در دنیای قرص‌ها، شربت‌ها و قرص‌های جوشان ویتامین‌ها، اغلب گیج‌کننده است که بتواند بدون شک و تردید از میان مارک‌ها و نمونه‌های مختلف مکمل‌های غذایی یکی را انتخاب کند و نسبت به اثر بخشی آن‌ها مطمئن باشد

شاید حتی پزشکان هم‌زمانی که سراغ ویتامین‌ها می‌روند، چیز زیادی سر در نیاورند اما این نوشته هفته نامه سلامت می‌تواند نگاه شما به ویتامین‌ها را کاملاً تغییر دهد.

با وجود بسته‌های رنگارنگ ویتامینی که در داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها عرضه می‌شود، آیا باید نگران بیش از حد مصرف شدن ویتامین‌ها هم باشیم؟البته مشکل افزایش مصرف در مورد همه چیز وجود دارد. شما می‌توانید بیش از حد آب بنوشید، بیش از حد غذا بخورید، بیش از حد تفریح کنید و... به این مسئله در همه موارد باید توجه شود و البته در صورت مصرف بی‌رویه باید منتظر عواقب و زیان های این موارد بود. ما باید بدن‌مان را بشناسیم و برچسب روی این بسته‌ها را هم به دقت مطالعه کنیم تا با افراط در مصرف ویتامین‌ها به خودمان آسیب نرسانیم.در مورد میزان نیاز و نحوه مصرف، افراد می‌توانند با کمک پزشک معالج‌شان راهی مؤثر را انتخاب کنند.

در میان ویتامین ها:
ویتامین D یکی از ضروری‌ترین نیازهای بدن انسان‌ها و در واقع ستون ایمنی بدن است. این ویتامین چندان در رژیم غذایی امروزی جایی ندارد به ویژه در زمستان که نور خورشید کافی برای ساخت این ویتامین در بدن وجود ندارد، کمبود این ویتامین در افراد نگران کننده‌تر می‌شود.

به همین دلیل است که جدا از مصرف مواد غذایی مناسب و کمک گرفتن از نور خورشید، باید نسبت به مصرف مکمل‌های مناسب اقدام کنیم.متأسفانه رژیم‌های غذایی نادرست بدن افراد را با کمبود‌های بسیاری روبه‌رو کرده است اما نگرانی در جوامع امروزی بیشتر نسبت به کمبود ویتامین Dاست.

آیا می‌توانیم با این توجیه که ویتامین‌ها را هرروز در رژیم غذایی مصرف می کنیم، از خوردن آن‌ها صرف‌نظر کنیم؟
در حقیقت رژیم غذایی ما باید ترکیبی کامل از تمام موادی باشد که باید به بدن‌مان برسانیم رژیم غذای جای خودش را دارد و مکمل ها جای خودشان را، هیچ‌کس نمی‌تواند به دلیل این‌که رژیم‌غذایی کاملی دارد از خوردن مکمل‌ها سرباز بزند و کسی هم نباید به جای مصرف درست مواد‌غذایی تنها به خوردن مکمل‌ها روی بیاورد. مشکلی که ما را به این مسیر می‌برد ناآگاهی است. اما اکثریت آدم‌ها نمی‌دانند چه چیزی را به چه میزانی باید مصرف کنند و چطور ویتامین‌ها را به رژیم غذایی مناسب داشته باشید و در صورت لزوم مکمل بخورید.

سئوالی که گاهی برای برخی مطرح می شود این است که آیا می‌توان مولتی ویتامین‌ها را جایگزین موادی کرد که در طول روز باید بخوریم و نمی‌خوریم؟
پاسخ این سئوال منفیست هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین غذا شود. ویتامین‌ها خودشان واکنش‌های شیمیایی متفاوتب ایجاد می‌کنند که کاملاً با واکنش بدن به مواد غذایی متفاوت است. به دلیل همین است که به آن‌ها «مکمل» می گویند.

هرشخصی بنا به نیازهای بدنش باید این مکمل‌ها را مصرف کند تا بدنش کنترل و سلامتش حفظ شود و این مکمل‌ها هرگز جایگزینی برای مواد غذایی نمی شوند. آنها نیاز بدن هستند و بنا به رژیم‌غذایی سوخت‌وساز بدن‌های مختلف و همین طور نیازهای متفاوت افراد باید مصرف شوند. برای مصرف ویتامین‌ها یک الگوی واحد وجود ندارد و افراد باید براساس الگویی که شرایط و بدن‌شان تعیین می کند، مکمل‌های خود را مصرف کنند.

اما در مورد امگا 3 می‌توان امگا 3 را یک شاه کلید واقعی سلامت تلقی کرد. امگا 3 که اغلب در غذاهای دریایی یافت می شود، کارکردهای بسیار متنوعی دارد. تنظیم عملکرد قلب، ساختار مغز، کنترل التهاب‌ها،‌حفظ سلامت پوست و مو و ده‌ها کارکرد دیگر را می‌توان برای این ماده برشمرد، افرادی که به میزان کافی این ماده را در رژیم غذایی مصرف نمی‌کنند حتماً باید مشورت پزشک، به مکمل‌ا روی بیاورند البته همانطور که گفتیم مکمل‌ها به تنهایی نمی‌توانند پاسخ‌ها نیاز ما باشند و در کنار مواد غذایی حاوی امگا 3 باید به استفاده از مکمل های مورد نیاز رو بیاوریم.

در مورد ویتامین Cو این که آیا مصرف بسیار زیاد ویتامین C طول دوره سرما‌خوردگی روند بهبود را تسریع می‌کند؟این موضوع به عوامل زیادی بستگی دارد. چه نوع ویتامین C ؟ به چه میزانی؟ برای بدنی با چه وضعیت سیستم ایمنی؟ برای چه نوع سرما خوردگی؟ البته این ویتامین می‌تواند به بهبود بیماران کمک کند ماما این‌که چه میزان به ما کمک کند بستگی به عوامل بسیاری دارد. تنها چیزی که مسلم است مفید بودن این ویتامین برای بهبود سرماخوردگی است و میزان تأثیرش بستگی به شاریط دارد. در این دوره می‌توان ویتامین C بیشتر را با خوردن منابع این ویتامین همچنین با کمک گرفتن از مکمل‌ها تأمین کرد.